Pět let od začátku léčby

 „Vážení zákazníci Českých drah, nic si z toho nedělejte, že ten vlak jede tak pomalu. Alespoň se můžete z okénka pokochat extra letním počasím, které teď v půlce září máme“ dalo by se říci. Hlavně abychom dojeli včas tam, kam máme namířeno. Nevím, kam jedou ostatní, ale já se vyfikla do sukénky, vyzbrojila květovanou kabelkou a jedu po doktorech, jak říkávala má prababička. Konkrétně ke své paní doktorkce na Vinohradech, kde jsem se léčila s Hodgkinovým lymfomem.

Počkat, zkouším počítat… Letos v květnu, na moje narozeniny, to bylo přesně pět let od operace, na jejímž základě mi byl potvrzen Hodgkinův lymfom. Koncem září jsem pak porodila a 14 dní po porodu začala s chemoterapií. Jelikož léčba trvala přibližně půl roku, letos na jaře jsem oslavila čtyři roky od jejího konce.

No, už se v těch číslech asi trochu motám. Lepší bude, když vezmu papír a tužku a všechno si napíšu. Když budu hodně dobrá, třeba by mohlo vzniknout i pár řádků do mého blogu, který v posledních letech zeje prázdnotou. To by bylo super! Tak beru do ruky deník, který vozím v té květované kabelce. Je na něm nápis „Cestovatelský deník – Kréta 2023“. Jelikož jsem expert v motání věcí páté přes deváté, za zápisy z cest následují informace z třídních schůzek prvňáčků a následně i školkáčků. Pak minu nákupní seznam z COOPu a mám vyhráno. Je tu k dispozici ještě spousta volných stránek. Vlak nejede, tak s chutí do psaní!

Přemýšlím, co všechno se v poslední době vlastně událo. Mé dny totiž, na rozdíl od blogu, prázdnotou nezejí (herdek, to je slovo – použila jsem ho asi poprvé…). Tak asi jen shrnu to hlavní, čím jsou naplněné. Řekla bych, že povídáním, hlukem, dětským smíchem, ale i stížnostmi. Zvídavými otázkami „Proč?“. Rozsuzováním sporů o více či méně důležité věcičky. Zoufalým hledáním panáčků Lego Star Wars zapadlých za gauč, což se musí provádět bezodkladně, neboť ten panďulák je přece LIMITOVANÝ. Pokusy o rozčesání kudrnatých vlasů a foukání na rozbitá kolena. Štosy pomalovaných papírů a mnoha nachozenými kilometry. Orientací v tom, jestli se zrovna nacházíme v období dinosaurů, Baby Born, antických hrdinů, Barbie nebo Hurvínka s Máničkou. Nebo těch holek, co nosí barevné paruky a hrozně ječí.

Úvahami, jak ten týden zase utekl a co nás vlastně čeká za povinnosti v týdnu následujícím... Atd. atd. Však to všichni znáte.

Na pozadí této mozaiky drobných událostí se čas od času vyloupne nějaká větší, třeba když přijde obrovská radost z vítání nového člena rodiny, nebo naopak smutek z odchodu někoho blízkého. Toho druhého bylo za poslední dva roky poněkud více než bych si přála... Také nastaly události, při kterých strach o blízkého člověka naštěstí přešel v radost, když všechno dobře dopadlo. Byla tu panika, že nezvládám všechno tak dobře, jak bych si představovala. Spousta plánování. Často únava, ale nutno říct, že i chvilky štěstí. A pak spousta poprvé. Poprvé s dětmi u moře, na lyžích, na vodě. První jízdy na kole, první kroužky, přátelství. Spousta objevování a dobrodružství, různých oslav a narozenin. Ale i nemálo zrušených akcí a plánů, protože prostě rýmička a nudle. Strach, když rýmička nebyla jen obyčejná rýmička. A pak radost, když bylo zase dobře!

Milion otázek v hlavě, jak se stát „efektivní pracující matkou 21. století“ (cituji z knihy „Proč máma pije“). Nový začátek, když se člověk rozhoduje, kterým směrem se vydat po delší pracovní pauze. Byly tu i momenty nejistoty. Úvahy, jestli jsem vlastně OK, jestli jsem zdravá. A kolik let zde ještě tak mohu pobýt? Překvapení, že podobných strachů vlastně pomalu a nenápadně ubývá, až se zdají být téměř pryč. Strachy nové, doposud neznámé, když se svět otočil naruby - ať už kvůli covidu, nebo kvůli válčení.

Mnoho díků za zdánlivě obyčejné věci. Vzácné příležitosti, kdy se s Otou dostaneme na společnou vyjížďku nebo se ségrou na procházku. Setkání s lidmi z dávné minulosti, při kterém máte pocit, jako byste se naposledy viděli včera a ne před několika lety. Zkrátka bylo toho moc a moc a já často děkuji někomu tam nahoře za šanci, kterou jsem dostala. I když někdy samozřejmě prskám. Až se vlak doplazí do Prahy, dozvím se výsledky vyšetření – zkrátka, jestli budu mít k dispozici další takové příležitosti, nebo mě čeká nějaký průšvih. Ale já pěvně věřím, že vše dopadne dobře…

Kdyby se tyto řádky skutečně podařilo dostat na blog, sem bych asi dala pár fotografií z posledních dvou let. Pokud by náhodou působily moc idylicky, nelekejte se. Průšvihy jsem prostě moc nefotila… No a někam pod ty fotky bych pak napsala, jak vlastně má dnešní výprava skončila…















A jak že ona výprava vlastně skončila? No… Do čekárny jsem přišla skoro na poslední chvíli a čekala jsem jen pár minut. Nicméně i těch pár minut mi bohatě stačilo na solidní zpanikaření. Člověk může mít pocit, že už je otrlý a super vyrovnaný, co se vzpomínek na nemoc týče. Ale pak „lup“, kolena se klepou a tep se zvýší na neuvěřitelné hodnoty. Minule na sonu břicha jsem myslela, že mi aorta asi vyskočí z těla ven a někam uteče. Takže jsem seděla v čekárně a koulela očima, abych přišla na jiné myšlenky a v tom můj zrak zaujalo něco na nástěnce. Byl to komiks a měl nezaměnitelný a známý rukopis. Jako naše oblíbená Morgavsa a Morgana, napadlo mě. Podívala jsem se blíž a začetla se do tohoto komiksu: Medikomiks: Lymfom (comicsdb.cz). Autorem je Petr Kopl, jehož podání Cesty kolem světa za 80 dní pravidelně vyhlížíme ve Čtyřlístku. Tak jsem se začetla a než jsem se nadála, byla jsem zase nohama na zemi. Než jsem se nadála podruhé, byla jsem v ordinaci u své paní doktorky. A než jsem se nadála potřetí, dolehla ke mně slova o tom, že je vše v pořádku. Odběry krve, sono břicha i rentgen hrudníku, vše dopadlo dobře. Jde taková radost vůbec popsat?

Takže zase děkuji někomu tam nahoře. Děkuji a těším se na další a další dny, které přijdou. I když budu třeba někdy prskat 😊

Komentáře