Bolest po alkoholu jako příznak Hodgkinova lymfomu — moje zkušenost

Tak. Pomalu se nám blíží Vánoce, Silvestr a vůbec všechny ty předvánoční a vánoční večírky, kde se nějaké té skleničce vyhne snad jen zarytý abstinent.

Nebo někdo, kdo má bolesti i po stopovém množství alkoholu. Někdo, kdo si cucne vína a v tu ránu jako by ho nějaký silný chlap chytil velkou tlapou zezadu za krkem a svými ošklivými prsty vší silou mačkal nad klíční kostí. A několik dlouhých minut by ten chlap jen tak nepovolil.

Co to je za blbost? Řekne si většina lidi. I já — ovšem jen do té doby, než jsem se s tímto stiskem, nebo jak to nazvat, setkala osobně ve vší parádě. Přesně před dvěma roky, v jedné pěkné pražské restauraci nad sklenkou Aperol Spritz. Julinka své večerní mlíčko už vypila, tak proč si během večeře s kamarádkou nedopřát jednu skleničku? Třeba proto, že mě ten zvláštní pocit po pár doušcích doslova zmrazil. I když to byla zatím jen mírnější bolest, neboť můj lymfom byl pravděpodobně ještě v plenkách. Ale už tu byl.

A já nic netušila. Jelikož mi to ale přišlo poněkud prapodivné, ihned jsem zkusila projet internet, co by tahle zvláštní záhada mohla znamenat. No, schválně si zkuste zadat do vyhledávače slovní spojení jako bolest po alkoholu, bolest krku (ramene) po alkoholu, alkoholová bolest... Dnes už je to asi lepší, nevím, ale já jsem tenkrát našla jen samé články o alkoholismu nebo kocovině :) A tak jsem celou kauzu uzavřela s tím, ze jsem asi divná a mám holt jednu zvláštní historku na vyprávění. Po několika dalších pokusech (hlavně přes Vánoce) jsem se alkoholu vyhýbala velkým obloukem, což mi ale zas tak nevadilo, protože jsem stále kojila Julču a od ledna mi v břiše rostl mini František. Život šel dál.

Netušila jsem nic, až do dubna, kdy jsem něco tušit začala, ale jen díky té zvláštní bouli na krku. Když už jsem čekala na výsledky, vykoukl na mě tento článek: http://newme.cz/priznaky-hodgkinova-lymfomu/ a poprvé jsem si řekla jedno velké “aha, zvětšena uzlina, svědění kůže a bolest po alkoholu asi nebude úplně náhodná kombinace”. Bylo sakra těžké si to připustit, ale v květnu, v 5. měsíci těhotenství, bylo jasno...

Ale proč to tady znovu vytahuji?

Protože se mě lidé (i lékaři) často stále ptají, jak se na mou nemoc přišlo. Když řeknu boule nad klíční kosti, každý uznale pokývá hlavou. Když řeknu, že v kombinaci se svěděním kůže, taktéž. Jakmile však dodám “no a ještě mě ty uzliny bolely po alkoholu”, následuje zvednuté obočí, tázavý pohled a spousta otázek.

A tak se čas od času ptám sama sebe...

Kolik lidi asi běhá po světě, pociťuje tuhle záhadnou bolest a láme si hlavu s otázkou, co to jako je?

Kolik lidi absolvuje rozhovory typu:
“Je libo sklenku vína?”
“Ne, děkuji, mě by bolelo za krkem.”
“???”

Asi jich nebude úplně moc, protože se jedná o příznak typický, ale poměrně vzácný. Statisticky vzato však takových lidí po světě asi neběhá úplně málo...

A ostatní se diví, včetně doktorů.

Nechci rozdávat nějaké rádoby odborné rady, protože jsem jen jeden z mnoha pacientů a vyprávím svou zkušenost. Ale co kdyby její sdílení náhodou někomu pomohlo? Třeba tak, jako kdysi zmiňovaný článek informoval mě, abych si dala dvě a dvě dohromady.

Proto chci využít svého blogu a pokusit se zpětně shrnout, jak bych tento specificky příznak Hodgkinova lymfomu popsala já.

Takže, co jsem cítila?

V mém případě se jednalo se o ostrou bolest, která přicházela prakticky ihned po vypití minimálního množství alkoholu a za několik minut zase odešla. A zanechala po sobě špatnou náladu (nebo spíš mrzutost) a divný pocit, ze něco není v pořádku, ale nevím co. 
Bolest by se dala přirovnat k tomu, když máte zablokovaný nějaký sval, nebo skřípnutý nerv, přičemž se nemůžete soustředit na nic jiného.

V prvních měsících se vyskytovala jen v oblasti levé strany krku a vystřelovala zepředu do ramene, zatímco když jsem si před porodem omylem spletla bezinkové víno s džusem, už to bolelo až v hrudníku a myslela jsem, ze se zblázním. Umístění se prakticky shodovalo s místy, kde ležely postižené uzliny.

A ještě bych měla napsat, ze tato reakce nastávala i po úplně minimálním množství alkoholu - i tak malém, jako je v nealkoholickém pivu.

Na závěr chci říct jedno velké upozornění, a to, že bych byla moc nerada, kdybych tímto článkem u někoho vyvolala paniku či zbytečně obavy. Občas se mě totiž někdo zeptá, jestli má plašit, když ho po alkoholu bolí hlava. Takže... Nebojte, tohle bylo (alespoň u mě) něco úplně jiného. Tak jiného a zvláštního, že to podle mě každý pozná.

A asi bych dle mého laického názoru a zkušenosti řekla, že se tento příznak nebude vyskytovat jako jediný. Takže pokud si lámete hlavu nad takovým tím klasickým bolehlavem po večírku, zachovejte klid :)

Ale kdyby můj článek, byť jen trochu, pomohl rozšířit povědomí o tomto vzácném příznaku Hodgkinova lymfomu, byla bych moc ráda. Třeba máte v okolí někoho, kdo tápe podobně, jako jsem tápala já.



Komentáře