Jak se na mého Hodgkina přišlo?


Nebudu psát, jak jsem ke svému Hodgkinovi přišla, protože příčiny této nemoci jsou zatím nejasné. Otázky, proč jsem onemocněla a co jsem mohla udělat jinak, aby se mi to nestalo, si pokládám poměrně často, ale jsou to jen takové úvahy v teoretické rovině. Také nejsem lékař, takže nechci moc rozebírat definice Hodgkinova lymfomu. Naštěstí je na internetu informací poměrně hodně a mně osobně pomohly následující stránky: https://www.hodgkin.cz/, https://www.lymfomhelp.cz/projekty/pribehy-pacientu/ a https://www.linkos.cz/pacient-a-rodina/onkologicke-diagnozy/lymfomy-c81-85/hodgkinske-lymfomy-u-dospelych/. Z posledního zmiňovaného zdroje si dovolím citovat hlavní příznaky a porovnám je s těmi svými.

„Prvním příznakem je obvykle nebolestivé zvětšení lymfatické uzliny na krku, v podpaždí či v tříslech. Uzliny mohou samozřejmě růst také na jiných místech lidského těla (uvnitř hrudníku, břicha), rozpoznání onemocnění však v takovém případě bývá složitější a nemocný pak vyhledá lékaře až v okamžiku pokročilého onemocnění, anebo jsou-li přítomny další projevy nemoci:

  • horečka nad 38°C, jinak nevysvětlitelná
  • noční pocení, mnohdy s nutností výměny ložního prádla 
  • větší úbytek hmotnosti a déletrvající slabost
  • kašel či dušnost
  • svědění kůže
  • bolestivost zvětšených uzlin po požití alkoholu.“

Jak to bylo v mém případě? První se objevila bolest po požití alkoholu.

Když začnu zeširoka, v létě roku 2017 jsem si žila běžným životem čerstvé maminky. Nic moc jsem neřešila a starala se o malou dcerku, domácnost a koně. Z  poměrně těžkého porodu, který proběhl v únoru téhož roku, jsem již byla slušně oklepaná a vše šlapalo jako po másle. Zdánlivě. Přišla totiž  únava. V listopadu jsem se dokopala na kožní se skvrnou na ruce, přičemž mi potvrdili boreliózu a musela jsem tři týdny brát antibiotika. To mě trochu přibrzdilo a donutilo odpočívat. V prosinci jsem po dlouhé době vyrazila na dámskou jízdu se svou nejlepší kamarádkou a během večeře jsem si dopřála skleničku vína. Vzpomínám si, jak jsem vypila asi čtvrt sklenky a najednou jsem byla úplně paralyzovaná. Jako by mě někdo chytil za krkem a dost pevně držel. Několik minut jsem nemohla myslet na nic jiného, jak to bylo nepříjemné. „To už jsem tak marná, že mě takhle pokope jedna sklenička?“ pomyslela jsem si. Ano, bylo to tak. Moje první vědomé setkání s tzv. alkoholovou bolestí. Pak jsem to vyzkoušela ještě několikrát doma a sedělo to přesně. Hlt slabého alkoholu rovnal se ochromující bolest na následujících 20 minut. Zrovna já, která kdysi popíjela první ligu! Tenkrát jsem si připadala, že jsem jediná na světě, kdo to tak má. Lidi v mém okolí něco podobného nikdy neviděli a buď kroutili hlavou, nebo se smáli. Koho by napadlo, že v místě, odkud bolest vystřelovala, se nacházela postižená uzlina. Pak už jsem se tomu smála taky a na Silvestra už jsem si raději ani nepřipila. Teď vím, že je to projev Hodgkinova lymfomu jako vyšitý. Prý se jedná o vzácný příznak, ale když už se vyskytne, je to jasné. Takže pokud se vám někdo svěří s něčím takovým, nekoukejte na něho jako na blázna, ale pošlete ho raději k doktorovi. A modlete se, aby to byl doktor osvícený, neboť hodně z nich také netuší, že alkoholová bolest existuje.  


Dalším příznakem bylo svědění kůže. Ale kdo by si to spojil dohromady, že?

Se svěděním kůže podobajícím se ekzému bojuji více méně celý život. Ovšem toto bylo jiné a vyskytlo se zhruba ve stejnou dobu, jako bolest po alkoholu. Vypadalo to jako ekzém a svědilo to jako ďas. Nejprve jsem si rozškrábala kotníky, kolena a lokty, což mi vydrželo přes zimu a přes jaro. Pravé utrpení nastalo v létě, kdy byla situace umocněná pokročilým těhotenstvím a nekonečnými vedry. Tenkrát se mi objevily jakési pupínky, nejprve na stehnech, ale později úplně po celém těle. To už nevypadalo jako ekzém, ale spíš jako podivná kopřivka. Na kožním moc nevěděli, jestli je příčinou lymfom, těhotenství, horko, nebo vše dohromady. Každopádně ať jsem na sebe patlala cokoliv, svědění bylo čím dál horší. Na oblečení jsem měla krvavé skvrny, jak jsem se drbala a v noci jsem nemohla spát. Pak přišel porod, ochlazení a chemoterapie a problémy zmizely jako mávnutím kouzelného proutku. Na památku mi zůstaly desítky nevzhledných jizviček, hlavně na nohách, ale poctivě je mažu Bi-Oilem a trošku mizí. S tím, že příští léto budu v plavkách vypadat jako kropenatá slepice, už jsem se vyrovnala.

Nakonec se objevila zvětšená uzlina a bylo vymalováno.

Z nějakého důvodu jsem cítila, že chci děti brzy po sobě, takže když jsem v lednu 2018 objevila dvě čárky na testu, byla jsem překvapená, ale šťastná. Totální malátnost se na rozdíl od prvního těhotenství nekonala, stejně tak se nedostavilo ani zvracení. Mohla jsem se tedy vesele těšit, věnovat se holčičce a i když se to asi nemá, stále jsem jezdila na koních. Ale pořád mi něco kazilo radost. Takový divný pocit za krkem a bolest vystřelující do levého ramene. Osudná uzlina už pravděpodobně tlačila na nějaký nerv, ale já o ní ještě nevěděla. V březnu jsme si s manželem udělali radost a vyrazili na rande. Čekala nás super večeře a já si předtím dala masáž. Naivně jsem si totiž myslela, že mi od bolesti za krkem pomůže. Ha ha ha... Druhý den mě bolel krk i zepředu a když jsem mámě ukazovala, kde přesně je to nejhorší, nad levou klíční kostí jsem nahmatala cca 2 cm velkou bouli. Boule sama o sobě nebolela, ale evidentně tam být neměla. Jak je možné, že jsem si jí nevšimla dřív? Neváhala jsem a začala to hned řešit. Ať to vidí doktor, nic to nebude, ale ať má dušička pokoj. Zašla jsem za naším známým, ORL lékařem. Čekala jsem, že si popovídáme, on mi řekne, že to nic není a půjdu zase domů. Ale ouha. Ihned mě poslal na sono na Vinohrady, kde mi ještě jako bonus z uzliny odebrali vzorek pomocí jehly. Zároveň jsem byla objednaná na sono štítné žlázy, kterou mi v těhotenství sledovali. A pak další a další vyšetření... Tím začalo období plné obíhání doktorů a čekání na výsledky. Období mnohem horší, než rozškrábaná kůže a celá chemoterapie dohromady. Protože člověk googluje a vymýšlí si ty nejhorší scénáře. Ale o tom zase někdy příště. 



Komentáře