O zrození tohoto blogu

Je středa 12. prosince 2018 a někdo mě budí z tvrdého spánku. Je to takový ten druh spánku, který vás skolí na cestě vlakem z Prahy, když jedete z hodně náročného večírku a pak přejedete o několik stanic. Tohle odpoledne jsem však usnula na párty úplně jiného levelu. Kanylou mi do žil už popáté proudí léčivý koktejl pod názvem ABVD, jinými slovy mí kamarádi Adriamycin, Bleomycin, Vinblastin, Dakarbazin a mnohé další látky. Několik následujících dní mi nebude úplně hej, ale pak to trochu rozchodím. Za týden po chemoterapii bude následovat kontrola, za další týden znovu chemo a pak zase kontrola. Až budu mít za sebou celkem čtyři takové cykly, čeká mě PET/CT a následné ozařování. Ale proč to všechno? Je mi 29 (a půl) a mám všechno, co si holky přejí. Manžela, děti, skvělou rodinu, opravdové kamarády, koně... Ale také mám to, co nechceš. Hodgkinův lymfom. Nádorové onemocnění lymfatických uzlin, které mi zasáhlo do života jako blesk z čistého nebe. Ještě nedávno jsem si totiž myslela, že když jsem mladá a aktivní osoba, nemůže mě žádná nemoc potkat a že si můžu maximálně zlámat nohy při pádu z koně. O existenci Hodgkinova lymfomu, který postihuje lidi právě v mém věku, jsem netušila.


Během zmiňovaného odpoledne mě budí několik mediků, kteří by si rádi poslechli, jak jsem na svou nemoc přišla. Tak vyprávím o zvětšené uzlině nad klíční kostí, o svědění kůže a o bolesti po alkoholu. Najednou vidím, že mě nenápadně poslouchají i ostatní pacienti, podřimující se svými kanylami v žilách. Vždyť i já bych si ráda poslechla jejich příběhy! Hlavně na jaře 2018. Když se myšlenkami přenesu do tohoto období, točí se mi hlava. Vzpomínám si na největší nejistotu v mém životě. Věděla jsem, že něco nehraje, jen jsem si příznaky dlouho nespojila dohromady. Proč mi po jediném loku piva vystřeluje ukrutná bolest z krku až do zad a levého ramene? Proč jsem si rozškrábala nohy do krve? Pak se objevila boule nad klíční kostí a už to jelo. Vybavuji si nekonečné čekání na výsledky. A hlavně strach. Ne o sebe, ale o své blízké. Kdyby to byla rakovina, jak se s tím vyrovná rodina? Co bude s mojí holčičkou a s mým nenarozeným děťátkem? Byla jsem ve čtvrtém měsíci těhotenství a v noci se budila hrůzou, že se s miminkem budu muset rozloučit.

Možná máte v okolí někoho, kdo si prochází něčím podobným, nebo se to týká přímo vás osobně. Já jsem na internetu hltala všechny možné informace a hlavně příběhy se šťastným koncem, které mě uklidňovaly. Sice ještě u zdárného konce nejsem, ale i tak cítím, že bych se měla o svůj příběh podělit. Na začátku jsem si totiž představovala, že budu jen ležet zkroušená na nemocniční posteli, s holou hlavou, černými myšlenkami a od rána do večera trpět. Může to tak dopadnout a klobouk dolů před těmito lidmi, jsou to hrdinové! Ovšem v případě mé nemoci a stádia, ve kterém jsem se začala léčit, je nejen velká šance na uzdravení, ale také na téměř normální život během léčby. Miminko jsem donosila a v termínu přirozeně porodila (s léčbou se počkalo až po porodu), jen jsem se bohužel musela vzdát kojení. Péči o děti zvládám, včetně nočního vstávání (i když děkuji za pomoc manželovi a rodině, bez kterých by to samozřejmě nešlo). Do sedla jsem se vrátila po šestinedělí a stále jezdím, chodím na dlouhé procházky a těším se z maličkostí. Ano, čas od času mám krizi, ráno lezu z postele s pocity staré babičky, svoje vlasy nacházím všude po domě a nálady se mi střídají jako na houpačce, ale kromě toho jsou tu tisíce drobností, ze kterých se můžu radovat.

I když asi půjdu mimo svou komfortní zónu, chtěla bych se s vámi upřímně podělit nejen o náročné chvíle, které Hodgkinův lymfom přináší, ale i o ty úplně obyčejné okamžiky z každodenního života. Jako důkaz, že i člověk podstupující chemoterapii může plnohodnotně žít. Kdybych mohla přinést povzbuzení třeba jen jedné jediné osobě, byla bych šťastná. Jelikož já měla o lymfomu velmi mlhavé (nebo spíš nulové) představy, ráda bych rozšířila povědomí o této nemoci a jejích příznacích, které by se neměly podcenit. Doufám, že mi to dětičky časově umožní 😊

P.S. Jelikož jsem především obyčejná máma od dětí, která miluje koně, asi budu čas od času otravovat i s miminkovskými a koňáckými tématy. Tak snad to zvládnete!

Komentáře