Porod a začátek šestinedělí (aneb jak se rodí s Hodgkinem)


Mám tu před sebou sepsané oba své porodní příběhy. Jenže když jsem měla kliknout na tlačítko „zveřejnit“, najednou to nešlo. Obdivuji všechny ty mamablogerky, nebo jak se jim říká, že mají koule publikovat detailní informace o svých dětech, protože ačkoliv já nemám problém psát o své nemoci, o podrobnější emoce spojené s příchodem Julinky a Františka na svět se podělit prostě nedokážu. Ve zkratce ale přeci jen něco napíšu, protože si myslím, že by to třeba mohlo nějaké budoucí mamince pomoct.


Už jsem se zmínila, že u Julinky byl porod poněkud náročný. Do porodnice jsem nastupovala optimisticky naladěná, ale celé se to tak nějak zvrtlo a závěr se neobešel bez kleští, modrého miminka a pořádného šití maminky. Dodnes v sobě nemám ujasněné, jestli mi „ti druzí“ porod pokazili, nebo jestli nás vlastně zachránili. Pravdu se asi nikdy nedozvím, ale jisté je jedno. Ty dlouhé minuty, kdy Julinka neplakala, mě proškolily víc, než celá moje rakovinová story. Chtěla bych podpořit ostatní maminky, jejichž porod neprobíhal tak, jak si představovaly. I po takovém zážitku (nebo právě proto?) jsem se do Julinky okamžitě zamilovala a pro ty čertíky v jejích očích bych vše absolvovala znovu a znovu.

Následovala obrovská vlna energie, kterou jsem předtím nezažila. No jo, jenže nic se nemá přehánět. Matky sice vydrží hodně, ale ne neomezeně. A tak se stalo, že jsem pár dní poté skončila s rozpadlými stehy a pěkným zánětem. Vše jsme naštěstí zvládly a já se ponaučila pro příště, že základem je odpočívat, odpočívat a odpočívat. Měla jsem tedy jasnou představu, jak by mělo šestinedělí u druhého dítěte probíhat.   

Františkův příchod na svět byl sice dlouhý, ale krásný (i když závěr také nebyl žádné peříčko, co si budeme povídat). Tentokrát jsem nepadala do mdlob, omámená rajským plynem a vyčerpáním. Tentokrát jsem čerpala neskutečnou energii z podpory mého drahého muže, nic víc jsem proti bolesti nepotřebovala a dlouhými hodinami kontrakcí jsem proplula s mnohem větším sebevědomím. Ano, na konci jsem se také pěkně zapotila (stejně tak všichni přítomní), ale povedlo se a na břiše mi přistál obrovský kus chlapa. Můj „drobnější plod“, jak Františka nazvali tři doktoři nezávisle na sobě, vážil 3 780 gramů a měl ramena jako Rambo (kvůli kterým šel tak obtížně ven). A já jsem najednou zažila, o co jsme byly s Julinkou ochuzené. Ležel tam s námi, s maminkou a s tatínkem, a všichni jsme si užívali jeden druhého.

Pak jsem si donekonečna prohlížela, jak je nádherný a bylo mi líto, že mnou vysněné šestinedělí se konat nebude. Když jsem měla vzít do ruky mobil a objednat se na PET/CT, vůbec se mi nechtělo. Najednou jsme měli jen dva týdny a kousek na to, abychom se všichni sžili. Navíc jsem řešila otázku, kterou řeší asi každá máma více dětí. Jak to udělat, abych zvládla rozdělit pozornost a lásku mezi obě děti rovnoměrně? Je vůbec možné, aby se jedno z nich necítilo odstrčené? Neustále jsem lítala mezi jedním a druhým, v jednu chvíli mi bylo líto, že nemám čas na Julinku a za chvíli už jsem zase litovala Františka. První noc doma si pamatuji jako jeden velký chaos, ale vše se brzy srovnalo, zejména díky Julince, která byla najednou v mých očích hrozně velká a rozumná. Kapitola sama o sobě bylo naše (ne)kojení. I přes léky na zastavení laktace jsem měla pocit, že mi mléko poteče i ušima, ale kojit jsem nesměla. Byla to velká škoda, ale co jsem mohla dělat. Za pár dní mi už měly v žilách kolovat všechny možné „lahůdky“ od kontrastní látky přes první dávku chemoterapie a to by ten malý uzlíček zcela jistě neocenil.

Pak se přihodilo něco, na co nerada vzpomínám, ale podělit se o to musím. František od začátku pořád jen spal a spal, takže jsme ho na jídlo museli budit, přičemž pak zase okamžitě usnul. Ze začátku pil pěkně, ale na kontrolách u dětské doktorky se ukázalo, že moc neprospívá. I přes naší snahu nejdříve přibral málo, pak dokonce zhubl a další přírůstek opět nebyl nic moc. Nakonec se ve 14 dnech objevila teplota. Nejdříve jsme naměřili 37,3 a když se vyšplhala až ke 38, jeli jsme na pohotovost. Tímto bych chtěla apelovat na všechny rodiče, aby teplotu u takhle malých miminek nepodceňovali. Když má horečku batole, kterému rostou stoličky, je to něco jiného, než když se s něčím pere novorozeňátko. A tak se stalo, že jsme se strachu o dítě nevyhnuli ani u Františka.

Na pohotovost jsme prý dorazili jen tak tak. Po všemožných testech se ukázalo, že se jedná o infekci močových cest (bylo dokonce podezření na zánět ledvin, což se naštěstí nepotvrdilo). Samozřejmě si nás tam nechali a nastala krušná noc, na kterou nechci moc vzpomínat. Vedle mě ležel úplně apatický chlapeček, který ani při píchání kanyly neplakal. Horečky se vracely a vše, co vypil, ihned vyzvracel. Dostal kapačku na zavodnění, léky na sražení horečky a antibiotika a bojoval jako lev. Druhý den už to bylo lepší a další den už jsem měla vedle sebe zase silného veselého chlapa. Konečně začal pořádně přibírat a jeho oči získaly úplně jiný náboj. Musím do nebe vychválit Dětské oddělení hořovické nemocnice, protože takhle ochotní a pečliví doktoři (zejména doktorky) a sestry se jen tak nevidí.

Nakonec se ukázalo, že infekce byla způsobena bakterií E. coli. Vyčítala jsem si, co jsme udělali špatně a svalovala jsem vinu na sebe, že malého nedokážu ochránit kojením. Kdo ví. Ale prý je zánět močových cest třetí nejčastější příčinou hospitalizace novorozenců a vedle na pokoji leželo ještě menší miminko se stejným problémem (a bylo kojené). Museli jsme pak ještě absolvovat vyšetření v Motole, jestli se nejedná o nějakou vrozenou vadu, ale naštěstí se nic takového nepotvrdilo.

Celá akce nás jako rodinu zase více stmelila a prověřila v organizačních schopnostech. V úterý večer nás hospitalizovali a já ve čtvrtek musela do Proton centra na PET/CT. Doma se u Julinky střídaly tetičky a manželova mamka, zatímco moje mamka nastoupila k Františkovi a já s mým drahým Otou jsme jeli na Bulovku. Z celého vyšetření si pamatuji spíš jen útržky, protože jsem byla šíleně unavená a bolela mě hlava. Nedošla mi ale jedna věc. A to, že když mi do žil nalijí radioaktivní látku, budu pak zářit a 24 hodin nebudu smět k dětem. Takže když bylo po všem, Ota mě vysadil u rodičů doma a statečně jel do Hořovic strávit noc s Františkem. A zvládl to na jedničku! Po několika dnech na nemocničním pokoji to byl zvláštní pocit, být najednou bez dětí a „na svobodě“. Slupla jsem tedy prášek na bolest hlavy, vzala pejska na procházku, strávila večer povídáním se ségrou a s Léňou a pak jsem se ve svém dětském pokojíčku svalila do postele a spala až do rána. Hned ráno jsem pak utíkala za Julinkou a celé dopoledne jsme si hrály.

V poledne už mě ale kamarád vezl zase za Fandou. V Hořovicích jsem si ještě ten den oběhla EKG a ECHO, které bylo před zahájením léčby potřeba absolvovat, a čekal mě víkend s tím naším malým bojovníkem. V sobotu za mě Ota na chvíli zaskočil, abych se mohla projít a načerpat sílu posledních podzimních paprsků. Bloumala jsem se po Hořovicích a vzpomínala na časy, kdy jsem tam chodila na střední. Vůbec mi nešlo do hlavy, že ta holka, která tady kdysi na náměstí vyfasovala ředitelskou důtku za kouření, má teď v hlavě jen a jen své děti. Když jsem šla kolem ranče, ani na na můj a Adélky nepovedený parkur jsem si nevzpomněla. Ale není šestinedělí právě o tom? V neděli pak za mnou přijela i Julinka a užily jsme si krásnou procházku. A já se nemohla dočkat pondělí, kdy mi měli konečně říct výsledky PET/CT. 

Komentáře