Můj malý ozařovací deníček


Pondělí 18. 3. 2019

Dnes začínáme s třítýdenním ozařovacím maratonem. Čeká nás 15 cest do Prahy, 15 dní, kdy budeme muset vymyslet program pro naše robátka. Tedy, abych byla přesnější. Soudě podle rozpisu, kde jsou vypsané převážně večerní hodiny, spíš bude potřeba vyřešit, kdo je bude uspávat. V sobotu jsme kvůli tomu uspořádali válečnou poradu a spolehlivých uspávacích dobrovolníků je naštěstí dost.

Dětem jsem pověděla, že teď budu každý den jezdit do Prahy, kde mi budou zářit na ty moje nemocné uzliny. Julča okamžitě přiběhla pro svůj doktorský kufřík a baterku, kterou mi začala soustředěně svítit na krk v místě, kde mám jizvu. Pochopila. Nepochybuji, že to zvládnou.

V neděli jsem byla načerpat energii u Adélky. Opět mi tolerovala moje chybějící svaly, kvůli kterým jsem chudinku pořád křečovitě mačkala koleny, drncala do zad a občas nechtěně cukla v hubě. Tohle by mi dřív neprošlo. Čím vším jsme si musely projít, abychom si tak moc vážily společných chvil?

Do Protonového centra jsme nakonec jsme vyrazili už po obědě a dozvídáme se, že to s těmi večerními hodinami nebude tak žhavé, protože se prý nějaké místečko většinou uvolní.

Opatrně lezu na ozařovací stůl a musím se pousmát, když si představím, jak budu za chvíli vypadat. Celé mi to připadá jako scéna z nějakého bizardního filmu. Dvě mladé slečny mi podávají brýle, abych si je naštelovala podle sebe. Slečnám to moc sluší a já si najednou nepřipadám jako ve filmu, ale jako v nějakém kosmetickém salonu. Sice jsem nikdy v zádném kosmetickém salonu nebyla, ale zhruba takhle si ho představuji...  Dostávám náustek do pusy, kolíček na nos a dámy zacvakávají masku, která zasahuje i přes velkou část hrudníku (dobře, žádný kosmetický salon, asi to bude spíš jako v tom bizardním filmu).

Za chvíli mě ale humor opouští. Místo něj přichází něco jako zodpovědnost. Zatím se dýchá nanečisto a rentgeny snímají, jestli jsem v přesné poloze, ve které mám být. A pak jedeme naostro. Teď už zodpovědnost přerůstá v paniku. Co když se mi bude chtít kýchnout? Jak by takové kýchnutí s kolíčkem na nose dopadlo? Praskla by mi hlava? Co když se mi nepodaří ani jednou správně zadržet dech a celé to tu zaseknu? Nemůžu tyhle otázky zastavit a srdce se mi rozbuší natolik, že cítím, jak se ten stůl se mnou pohupuje. Takhle by to nešlo. Musím vymyslet, jak odvedu pozornost pryč a uklidním se. To chce nějakou písničku! Cože to ten Ota včera zpívat Fandovi? Fanda hraje na kytááááru, holky tancujou... To je ono! Písnička zabrala a dýchání jde skvěle.

Doma čekám všelijaké nežádoucí účinky, ale jsem jen mírně ospalá, bolí mě oči z brýlí a zuby z náustku. A taky jsem tak trochu „vymotaná“, jako bych byla dlouho na sluníčku.

Úterý 19. 3. 2019

Využívám každé volné chvilky a odpočívám. Navíc se dopředu bojím zhoršeného polykání, které jistě přijde, takže mě přepadá obrovský hlad a celý den jím vše, co se mi dostane do cesty. Moc si to ale neužívám, protože mě snad po každém jídle začne svědit kůže.

Ozařování je fajn, hned jdu na řadu a za půl hodinky mám odbyto. „Fanda hraje na kytáááru“ stále zabírá. Večer mě jen lehce bolí krk v místě původních nemocných uzlin, ale opravdu jen lehce.

Pátek 22. 3. 2019

Dnes vyrážíme brzy. Ozařování je od sedmi ráno, pak konzultace s paní doktorkou a pak mě čeká verifikační PET/CT. Trošku jsem se vystresovala, že je něco špatně, když mi chtějí dělat PET a nic mi k tomu neřekli. Takže jsem opět volala paní doktorce a vyptávala se (také jsem chtěla vědět, jestli pak nebudu mít zakázáno být s dětmi). Bylo mi potvrzeno, že se opravdu jedná jen o verifikační vyšetření pro fyziky, takže mi spadl kámen ze srdce a jsem vděčná, že se mohu léčit na místě, kde se opravdu snaží ozařovat co nejpřesněji a nejšetrněji. Navíc se vyšetření obešlo bez kontrastní látky, takže můžu k dětem a čeká nás slunečný víkend. Děti se budou radovat z tety, budeme u koní... Sláva!

Jo a jen tak na okraj, kdyby to náhodou někoho zajímalo – nestíhám si vytrhávat obočí, jak rychle mi roste. Rostou i řasy a můj výraz se pomalu vrací k původnímu stavu. Na hlavě se mi už tvoří náznaky budoucího punkového účesu, který je jistě nevyhnutelný, pokud nechci chodit stále na ježka. Kdo si mě pamatuje z šesté třídy, může si udělat obrázek, jak budu v následujících měsících vypadat. Kšiltovka s nápisem John Deer to jistí.

Neděle 24. 3. 2019

Ono to s tím sluníčkem nebylo zas tak žhavé. Tedy, spíš bych měla napsat, že to žhavé bylo. Teta přijela, u koní jsme byli, ale i přes oblečení a šátek mi kůže na hrudníku a na krku nějak moc zčervenala. Ponaučení – pozor na ostré jarní sluníčko, je zrádné. Přesto jsme si víkend užili. Náš koňský dědeček Filípek slavil 29. narozeniny, takže jsme mu s Julinkou pořádně popřály.

V noci krmím Fandu a je mi smutno. Najednou na mě totiž nějak dolehlo, že ho nemůžu kojit. Ještě před rokem jsem kojila Julinku, jako by se nechumelilo. Jenže pak se objevila ta protivná boule, která znamenala mnohem víc, než jsem si tenkrát dokázala představit. Když se začala řešit, byla jsem tak vyjukaná, že jsem Julču ze dne na den kojit přestala. Už je to rok a já tu teď mám půlročního kluka, který si vesele pije svůj Nutrilon. Vypadá spokojeně, ale mě bude asi ještě dlouho užírat, že mu nemůžu dopřát to samé, co měla jeho ségra...

Pondělí 25. 3. 2019

Ozařování je stále v pohodě. Tento týden prý mám očekávat zmiňované zhoršené polykání, ale v pondělí se objevuje jen v hodně mírné podobě. Co se týče dalších nežádoucích účinků, občas mě zabolí krk a hrudník v místě postižených uzlin, mám zarudlou kůži a jsem unavenější. Rozhodně se to ale nedá srovnávat s chemoterapií. Jediné, co mi kazí život, je moje milé svědění kůže. Přichází po jídle, po kontaktu s oblečením, nebo po stresových situacích (stačí plačící dítě a kopřivka je na světě).

Úterý 26. 3. 2019

Dnes ozařujeme večer. Když pak přijedu domů a vidím ty unavené tváře, cítím se tak nějak provinile. Tito lidé mají svoje životy, ráno jdou do práce... A kvůli mě mají další večerní šichtu. Všechno kvůli tomu, že jsem onemocněla. Existuje vůbec nějaký způsob, jak se jim budu moct odvděčit?

Středa 27. 3. 2019

Už jsme v půlce! Sláva! Polyká se hůř, ale nejedná se o nic nezvladatelného. Ráno jezdím na Mambovi a kdyby se Fanda neozval z kočárku, jezdím tam pravděpodobně doteď. Vesele si juchám, jak to zatím zvládáme. Pak mě ale na kolena srazí něco obyčejného. Odběr krve.

Mám jich za sebou tolik a nikdy mi ani v nejmenším nevadily, sestry si do mě mohly bodat vždycky jak chtěly. Teď do odběrové místnosti nakráčím stejně sebevědomě jak jsem zvyklá. Pak ale po očku zahlédnu postele. Postele se stojany na kapačku. Najednou zamrzám a už vím, odkud pochází rčení, že někomu ztuhla krev v žilách. Třese se mi brada a chci odtud pryč. V puse mám pachuť poslední chemoterapie. Odběr je bolestivý, žíly tuhé a krev ne a ne téct. Když už se konečně zadaří, celá bílá beru nohy na ramena a nerozbrečím se jen díky tomu, že do sebe dostanu dvě sladké kapsičky. Pak se okamžitě začínám drbat. Tak tohle, holka, byla taková facka, jako aby sis náhodou nemyslela, že už bude po všem. Jestli sis malovala, že příští pátek odmávneš poslední ozařování a pak budeš do světa vesele vykřikovat, že máš všechno za sebou, pěkně ses pletla. Všechno si v sobě neseš dál a bude ještě sakra dlouho trvat, než to zvládneš zpracovat.

Pátek 29. 3. 2019

Druhý týden je za námi. Dnes mě, stejně jako minulý pátek, čeká konzultace u paní doktorky. Pak klasické ozařování, během kterého už dýchám úplně automaticky, „Fanda hraje na kytáááru“ už není potřeba. Jsem ale poměrně unavená, občas mi buší srdce a kůže stále svědí, přestože bojuji všemi možnými způsoby. Přijímám pozvání na oběd, protože mi něco říká, že víkend asi nebude takové piánko. Večer se ale dostaneme na koně, takže nač si stěžovat.

Sobota 30. 3. 2019

Mám krizi. Nejen, že už jsem hrozně unavená z nočního vstávání, ale polykání začalo solidně drhnout. Je to asi takový pocit, jako když vám začíná pořádná angína. Navíc si připadám jako nejhorší matka na světě – vždycky, když jsem takhle unavená, si tak připadám. Jako „matka roku“.

Pondělí 1. 4. 2019

Houby zle, jak by řekl Ota. Víkend nakonec nebyl tak špatný a už je ze mě zase mazlící maminka. Do aprílového rána tedy vstávám optimisticky naladěná, přestože do sebe nedostanu snídani v jiném než tekutém stavu. Dnes vyrážíme na Bulovku brzy ráno. Čeká mě totiž návštěva kožní ambulance a já si nedělám iluze o čekací době. Jak jsem pak mile překvapená, když jdu hned na řadu a doktoři zde vypadají velmi pečlivě. Dávají hlavy dohromady, ale konkrétní pojmenování příčiny mé rozškrábané kůže se bohužel nedozvím. Může to být alergie, důsledek rozhozené imunity, obyčejný ekzém, ale takové svědění prý může doprovázet i nějakou nemoc, třeba jako je Hodgkin. Hmm, děkuji, to jsem nevěděla... Dostávám instrukce k doporučené dietě, recepty na silnější antihistaminika a dvě mastičky a vydávám se směr Protonové centrum.

Středa 3. 4. 2019

Tak k nám dorazila viróza. Nemocný je Ota i dětičky, přičemž chudák Julinka bojuje s horečkami. Přestávám řešit svoje prkotiny a hrozně se o ní bojím. Nevím, jestli je to jakýmsi mateřským adrenalinem nebo těmi antihistaminiky, ale polykání se mi začalo jako zázrakem lepšit. Zato spálenina stále červená a červená.

Pátek 5. 4. 2019

Máme tu poslední ozařovací den! Od rána mám takovou nostalgickou a trochu veselou náladu, i když děti bohužel ještě nejsou úplně OK. Ze sobotního vítání občánků nás na poslední chvíli omlouvám. Moje narušená imunita nějakým zázrakem stále drží, ale všimla jsem si, že jsem se začala poměrně zadýchávat do schodů.

Když se páteční zácpou doplazíme do Protonového centra, zase jdu hned na řadu. Šlapalo to tady jako hodinky, to se musí nechat.

Když je naposledy ozářeno, slečna mi nabízí, že si mohu svoji masku odnést domů. Chvíli se rozmýšlím, ale pak s díky odmítám. Na ozařovně mi všichni podávají ruku a loučí se. Pak vyplňuji dotazník spokojenosti a za chvíli se mě ujímá paní doktorka. Dostávám závěrečnou zprávu a poučení, co mě může v následujících dnech až měsících (a asi i letech) potkat. Vedle takových „obyčejných“ rad, jako že mám dávat pozor na sluníčko a odpočívat, dostávám i poučení, jak postupovat v případě dušnosti nebo zápalu plic, který se může objevit i několik měsíců po ozařování. S úlevou poslouchám slova o tom, jak moc se s protonovou léčbou snížilo riziko nežádoucích účinků, které by se případně mohly za dlouhé měsíce až roky objevit. Zase dokola se ptám na svědění kůže, ale dostane se mi uklidňující odpovědi. Všechno se snažím zapamatovat, loučíme se a pomalu odcházíme.

Teď mě čekají tříměsíční „prázdniny“, během kterých se budu snažit dát co nejvíce do kupy. Začátkem července pak bude následovat vyšetření PET/CT, kontrola na Vinohradech a ještě jedna kontrola v Protonovém centru. Trvalo mi dlouho, než jsem tomu uvěřila, ale teď začínám čím dál tím víc přijímat skutečnost, že jsem se z Hodgkinova lymfomu skutečně vyléčila.

Jak už jsem ale psala, vyléčením nemoci to všechno zdaleka nekončí. Tím mám na mysli hlavně psychickou stránku věci. Od Františkova porodu se všechno semlelo tak strašně rychle, že mi bude ještě dlouho trvat, než všechny ty události zpracuju. Motol, Hořovice, Vinohrady, Protonové centrum... Porod, strach o miminko, chemoterapie a její následky, odcházení od dětí, nevyspání, zařizování, strach z návratu nemoci, ozařování... Vším jsem profrčela na jakéhosi autopilota, nebo spíš stylem „nekecej a makej“, jak by řekla naše paní trenérka. Teď to všechno začíná vyplouvat na povrch. Už je více méně jasné, že moje současné svědění kůže pramení právě odtud. Z mojí hlavy. A navíc mi ještě pořádně nedošlo, jak moc nám vlastně s Fandou šlo o život. Až mi dojde tohle, to bude teprve mazec.

Nebudu ale jediná, kdo se bude muset oklepat. Vždyť v tom všem se mnou jeli i moji nejbližší a já si nedovedu představit, čím vším si museli projít. Můj drahý muž, naši rodiče, ségry, Péťa, Léňa, Bára, babičky a děda, Olga a další přátelé ze stáje a mnoho a mnoho dalších, které ani nemusím jmenovat, protože oni vědí. Klobouk dolů a hlavně jedno velké díky! Nikdy vám to nezapomenu. Teď bude na mně, abych se dala do kupy a mohla rozdávat energii zase já vám.

A moje dětičky, to je kapitola sama o sobě. Dva malí človíčkové, kteří i v takové situaci dokážou držet krok a být oporou svojí mámě. Mámě, která si občas připadá tak trochu na baterky, přestože se snaží ze všech sil.

Tohle všechno se mi honí hlavou, zatímco projíždíme pražskými tunely směr domov a já už se těším na to, co bude dál. Na ten obyčejný a klidný život, který si teď přeju. Třeba až tudy nepojedeme k doktorům, ale jen do zoo.

Komentáře