To zvládneš!


Je pátek. Jedno obyčejné ráno někde v polovině léta, kdy už otevřenými balkónovými dveřmi pomalu táhne na nohy, ale za chvíli bude zase horko. Děti dospávají noc, zatímco já sedím v kuchyni u stolu a jen tak koukám. Zabalená do deky (protože jsem teď pořád zmrzlá – zrovna já, které je celý život všude vedro), ujídám ovoce, pomalu usrkávám kafe z hrnku s kočičkou a nemyslím na nic. Což není špatné, vlastně lepší než roztočený kolotoč v hlavě, který nejde zastavit. Jen tak existuju, dokud se neozve nejprve jeden hlásek, slabší holčičí, a poté druhý, silnější klučičí. Přestávám koukat do prázdna a v rychlosti mi probleskne hlavou, že dnes k plánování nějakého super sofistikovaného a edukativního programu asi nedojde. Tyhle ranní starty nejsou úplně easy, ale člověk si zvykne a vždycky se to nějak rozchodí. Především kvůli těm hnědým očkám, které se na nás dospěláky dívají jako na superhrdiny.

Ale já si zrovna jako superhrdinka nepřipadám. Před rokem jsem tu během extra horkého léta pobíhala kolem batolete, pár týdnů před porodem a celá rozdrbaná do krve. Nedomýšlela jsem, kam až můj lymfom mohl pokročit a raději jsem řešila běžné otázky každodenního života, jako každá jiná. Teď se snažím mít stejný elán jako tehdy, ale po tom náročném roce už to chce trochu víc úsilí. Moc nevím, co si mám myslet. Prášky na tu štítnou žlázu přeci už beru, ne? Jenže co si budeme povídat – první týden braní za mnou a pocity nic moc. Tedy spíš tak trochu jako vždy třetí den po chemo...

Co na to říká mé o pár týdnů starší já?

Snad by stačilo říct jen prosté „Vydrž“...

Rozhýbej ztuhlé klouby a pomalu jděte ven. Neřeš takové blbosti, jako že ostatní mámy jsou jistě mnohem aktivnější, a nech dětičky úplně obyčejně hrát. Na velkého traktoristu, paní prodavačku, malířku...

Až ve svalech ucítíš trochu života, zahrajte si na cvičení, zatancujte si, proběhněte se, nebo se vydejte na krátký výlet. Vezmi Ivánka na vodítko a vyjděte si kopeček v lese. Co na tom, že to není žádná dálka – raduj se z toho kopečku úplně stejně, jako když ti bylo 13 a máma tě s Ivčou stejně dál nepustila. Jen si vzpomeň jak málo uběhlo času a jezdili jste kam se vám zachtělo.





Nekoukej večer do toho mobilu, akorát z tebe vysává energii.

Vylonžuj Áďu a nezabývej se případnými nedokonalostmi, prostě si užívej, že něco můžeš. Čerpej z těchto radostí sílu, abys mohla v noci krmit a utěšovat, dopoledne uvařit a odpoledne třeba složit prádlo. Pořádně jez, přestože se ti tvá postava momentálně moc nezamlouvá. Potřebuješ přeci fungovat. Však to znáš – když budeš mrzutá, zase toho budeš litovat.

Nehraj si na hrdinku a nech si pomoct. Pomůžou ti rádi a moc dobře (a tobě stačí jednou vstát v půl osmé místo půl páté a je z tebe jiný člověk). Až ucítíš, že těch 1500 zvuků a vřískajících plyšových opiček je na tebe už příliš, vezmi kočárek a běž se protáhnout do lesa. Klidně si smotej podložku na jógu a vezmi si jí s sebou – co na tom, že je venku bláto a ty jí pak samozřejmě doma na koberci zase pěkně rozmotáš a všechno to bláto se ti tam vysype.


Pořiď si veselé brýle, které by sis dřív asi nekoupila (a neřeš, že v nich podle Julči vypadáš jako sova). Za svůj vtipný účes se nestyď, protože jak říkala paní doktorka, nefunkční štítná žláza bude mít ještě dojezd, takže ti tvé nové vlasy začnou zase trochu padat, což tě v myšlenkách hnedka vrátí pár měsíců zpět.

Ignoruj opakující se otázky lidí z vesnice, kteří se neustále ptají, kde máš chůvu. Kdo ví, jak by tvou situaci zvládali oni.

A pak uvidíš, dřív než se naděješ...

V jedné ruce držíš 11kilového kluka, druhou rukou vysáváš koberec a ještě u toho děláš opičky na svou holčičku. Sice jsi to zvládla vždycky, ale teď to půjde s mnohem větší lehkostí.
Zase po letech se ocitneš na takových místech, která jsi měla vždycky ráda (a zvládneš tam dojet na kole a druhý den tě nic nebolí).

Cváláš si na Áďě bez sedla a obě máte radost. Zase se pustíš do trénování, přestože ti to občas ujede a namísto správných jízdárenských povelů používáš slovní spojení typu „pěkně ťapejte“ (návrat do práce po mateřské si raději nepředstavuj).



Jasně, přijdou i rána, kdy bys notebook i s tímhle článkem vzala do ruky a vyhodila z okna, protože jsi nevyspalá, bolí tě rameno a za krkem. Všechny tyhle rady ti připadají jako prázdné řeči a ptáš se, kdo je sakra mohl napsat. Ale nevzdávej to! Zkus se podívat na svého synka a jeho pokusy o první krůčky. Tolikrát spadne na zadek, ale sotva se rozkouká a pomazlí, za chvíli už se snaží znovu. Vzpomeň si i na sebe, kolikrát jsi spadla z koně a zase nasedla a jela dál. Jak jsi loni v dubnu chtěla psát dopisy na rozloučenou, ale v září jsi namísto všech černých scénářů porodila silného a krásného kluka a pak se vrhla na léčbu. Tak vidíš, přece bys teď neházela flintu do žita.  

Neházej flintu do žita ani tehdy, až ti v září řeknou, že tvá štítná žláza nebude fungovat už nikdy, že už jí zkrátka nemáš (zatímco braní léků máš do konce života jisté). Važ si toho, že nemusíš řešit ještě závažnější problémy, Zachovej si svůj přístup, že se raduješ z každého dne, i když tě náhodou něco bolí.


A buď na sebe náležitě pyšná, že ses k tomuto přístupu dopracovala. Protože ty už nechceš jen tak „vydržet“, jak ti radí ostatní (a jak jsi to mívala kdysi), ale nejradši bys zastavila čas. A to je přeci docela velká výhra.


Komentáře

  1. Dobrý den,
    Narazila jsem na tento blog náhodou googlením dotazů k popisu o bolesti uzliny po požití alkoholu. Chtěla jsem jen říct,že si teď pomalu pročítám Vaše články a moc hezky se to čte. Fakt!

    Mám za sebou podobnou zkušenost - léčba lymfomu v těhotenství (NHL, agresivní a tak bylo potřeba léčbu zahájit ve 4.měsíci těhu; 2019). Díky Bohu a skvělé léčbě a lékařům už vše dobrý. Syn taky hezky prospívá a je už pěkné batole.

    Léčbu jsem zvládla dá se říct statečně, nějaký problémy byly ale vše dopadlo ok, ale měla jsem pak takový - pro mě nečekaný - psychologický dojezd... Po prohlášení remise jsem pomalu začala být čím dál víc na nervy, labilní, přehnaně se kontrolovala.. Léčba ač úspěšná byla holt zážitekem...

    Říkala jsem si, že je dobře,že jsem léčbu nemusela absolvovat např s batoletem k tomu. A Vy jste zrovna tohle zažila! Klobouk dolů! :)

    Váš blog si teď ráda čtu, protože mi to nahrazuje sdílení s někým kdo ví o čem je řeč, je to jiný než se o tom bavit s někým kdo neví. Vaše postřehy a prožívání z léčby i po léčbě v mnohém vnímám podobně a cítím, že to je taky jedna z částí mozaiky i mé terapie.
    Ráda bych taky jednou sepsala "svědectví" pro povzbuzení ostatním onko-těho-matkám, mám nějaký zápisky, ale pak to nedodělám.. ale třeba se dohrabu ke sdílení, bylo by to fér - když jsem onemocněla, příběhy pacientů jsem hltala. Souhlasím s Vámi, že začátek léčby ,resp to období, kdy se čeká na výsledky vyšetření a člověk nic neví, jen ví, že to je vážné, bylo i pro mě a mého muže nejhorší. Když si na to vzpomenu, není mi z toho dobře.

    Chtěla jsem se zeptat, proč jste nerodila na FnKV? Já tam rodila, kvůli tomu, že je tam onkogynekologie a mají zkušenost a onko rodičkami (primář prof MUDr. M. HalaškaPhD a tým).

    Děkuji za sdílení a přeji pevné zdraví pro Vás i vaši rodinu a chuť dál psát.

    Zdraví Dita

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den Dito,

    objevila jsem Váš komentář zde na blogu a hned na úvod bych chtěla napsat, že Vám za něj moc děkuji! Děkuji, že jste se mi ozvala se svým příběhem. A mám radost z toho, jak jste zvládla nelehkou situaci, kterou Vám život přinesl. Je skvělé si přečíst, že léčba zabrala, uzdravila jste se a Váš chlapeček je zdravý a hezky prospívá. Opravdu se raduji s Vámi! Muselo to být všechno neskutečně náročné...

    Když jsem během těhotenství zjistila, že jsem nemocná, měly pro mě příběhy jiných lidí s podobnou diagnózou velkou cenu. I proto jsem ráda, že se ten můj, který tu sdílím, dostal k mamince s podobným osudem. Vzpomínám si, jak mi vždycky pomohlo, když jsem sebrala odvahu a napsala někomu, kdo zažil něco podobného. Jak píšete - je to opravdu jiné, když někdo ví, o čem je řeč. V mém případě se jednalo především o zkušenost, že ukončením léčby to náročné úplně nekončí, hlavně po psychické stránce. To jsem si během léčby vůbec nepřipouštěla (což je ale asi dobře). Slýchala jsem, že se pak budu dávat nějakou dobu dohromady, s imunitou to bude všelijaké, atd. Ale po fyzické stránce jsem na tom nebyla vlastně zase tak špatně - problémy se štítnou žlázou se upravily a únava se časem také zlepšila. Ovšem když se takhle zpětně ohlédnu, měla jsem také takový "psychologický dojez", jak píšete Vy. A netrval úplně krátkou dobu. Člověk zase normálně funguje, ale různé strachy tam někde v hlavě prostě hlodají a dovedou hodně znepříjemnit život. Ještě loni, když jsem byla na kontrole po dvou letech od konce léčby, se na sonu břicha divili, jak se asi musím bát, když mi tam ta břišní tepna tak buší :))
    Ten strach z návratu onemocnění, popř. z toho, že se objeví nějaké nečekané následky nemoci a léčby, asi nejde jen tak popsat... Jak se člověk různě pozoruje, jak si spoustu věcí bere...

    Musím ale přiznat, že jak čas utíká, vzpomínky na nemoc a vše s ní spojené, jsou čím dál vzdálenější a v běhu každodenního života se téměř ztrácí. Zaplaťpánbůh :)

    Ještě abych nezapomněla na Vaši otázku ohledně porodu... O onkogynekologii na Vinohradech jsem bohužel nevěděla. Tedy, věděla jsem, že je tam porodnice, ale ne takto specializované pracoviště. Moje paní doktorka na hematologii mě na začátku natolik uklidnila, že u porodu nebude třeba žádných zvláštních opatření, takže jsem počítala s porodem v Hořovicích, stejně jako u prvního miminka. No, jak si na mě v Hořovicích "netroufli", jsem v blogu popisovala. Nicméně hned vzápětí, co jsem se dozvěděla, že jsem bez porodnice, jsem měla kontrolu na hematologii, kde jsem paní doktorce o svém problému řekla, ale nedostalo se mi žádné zvláštní odpovědi. Tak jsem začala obvolávat porodnice a v Motole to naštěstí vyšlo...

    Ještě jednou tedy děkuji za to, že jste se ozvala a pokud byste chtěla cokoliv probrat, přidávám svůj mail: lucie_kolarova@outlook.cz. Budu ráda, když se třeba ozvete :) Snažím se průběžně zase něco sepisovat, ale přiznávám, že mi to moc nejde... Jak píšete, mám teď spíš nějaké zápisky, ale také to většinou nedodělám. Každopádně i jakékoliv "hození na papír" má svůj smysl a pomůže utřídit myšlenky...

    Koukám, že jsem se ve své odpovědi nějak rozepsala :)

    Mějte se moc hezky a do dalších dní přeji hlavně hodně zdraví, energie a spoustu hezkých chvil s chlapečkem a rodinou! A budu ráda, když zase někdy dáte vědět, jak se Vám daří.

    Hezký den přeje Lucka

    OdpovědětVymazat

Okomentovat